Gammelt yrke

Elever fra Vollan skole skal lære om lokalt næringsliv, og har nylig besøkt Frank smed. Her fikk elevene et innblikk i et gammelt håndverksyrke, men også se ny og moderne teknologi.

- I smia på Oppdal lages nær sagt alt mulig, forteller Arne Solve Strand. Det kan være alt fra store kunstverk til små bruksgjenstander. På spørsmålet om en må være sterk for å være smed, var svaret nei, men du blir sterk etter hvert, smilte smeden lurt i skjegget.

Lokalfirmaet Frank smed har utviklet seg til å være mer enn bare jern og stål. For noen år siden ble det investert i en maskin som kan skjære ut de flotteste figurer i både stål og stein med kun en vannstråle! Dette imponerte elevene: -tenk at en vannstråle kan skjære i tykk stål og stein... Og mindre imponerende var det ikke at vidunder-maskina hadde skåret ut skolens logo i stein innen besøket var over.