OIP (2).jfif

SKOLEHELSETJENESTEN

«Skolehelsetjenesten jobber helsefremmende og forebyggende til elever på skolen. Skolehelsetjenesten skal bidra til god helse blant barn og ungdom, slik at de opplever mestring, trivsel og struktur i skolehverdagen. Skolehelsetjenesten jobber for å gi råd og veiledning for å fremme barn- og ungdoms psykiske- og fysiske helse, og for å forebygge sykdom og skader".

Det er Marie Bøe som er helsesykepleier ved Vollan fra 2023. Hun vil være på skolen på mandager.

Hva kan skolehelsetjenesten bidra med?

• Hjelpe barn og unge med å ta vare på egen helse og å klare de utfordringer som hverdagen gir.

• Synliggjøre faktorer i skolemiljøet som har betydning for helse og trivsel, i samarbeid med elever, foreldre og lærere.

• Være et lavterskeltilbud til alle familier.

• Delta i tverrfaglige team på skolen.

• Veilede foreldre i foreldrerollen.

• Vurdere forhold hos elever som krever oppfølging, henvisning eller behandling, individuelt eller i grupper.

Helsesykepleier kan hjelpe deg hvis du:

• har behov for å snakke med noen

• har spørsmål om kroppen

• ikke kjenner deg helt frisk

• vil prate om kjærlighet og/eller seksualitet

• vil prate om prevensjonsmiddel

• ...eller noe annet...

NB! Du får ikke fravær for å gå til helsesykepleier og vedkommende har taushetsplikt.