Ordensreglement §§
Ordensreglementet fastsetter elevenes rettigheter og plikter, og tydelig definerer hva som forventes av god orden og god atferd. Klare rammer for dette er avgjørende både for håndtering av daglige situasjoner og som grunnlag for vurdering av elevenes orden og atferd, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-4.
​
Elevene skal være godt informert om hva som vektlegges i vurderingen av orden og atferd, jf. § 3-4 andre ledd.
​
Formålet med vurdering i orden og atferd er ikke bare å informere om elevens opptreden på skolen, men også å fremme sosial læring og bidra til et trygt og godt skolemiljø, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-4. Skolens ordensreglement må tydelig skille mellom hva som defineres som orden og hva som regnes som atferd.
​
Orden omfatter punktlighet, forberedelser, arbeidsvaner og innsats. Eksempler på forhold som vurderes under orden er manglende innleveringer, dårlig punktlighet, og glemt utstyr eller læremidler.
​
Atferd omfatter elevens oppførsel overfor både medelever, lærere og øvrig personale. Det skal være tydelig hva som regnes som ønsket og uønsket atferd. Elever forventes å vise hensyn og respekt for andre, og atferd som mobbing, krenkelser, bråk og skulk er eksempler på uakseptabel oppførsel.
​
For mer informasjon om skolens ordensreglement, klikk på Word-dokumentet nedenfor.
​