top of page
Strand om vinteren
Fersk snø
Skiheis

UTESKOLE

Uteskole – læring utenfor klasserommet

Uteskole handler om undervisning som foregår utenfor de tradisjonelle klasseromsveggene. Det kan være ute i naturen, i nærmiljøet, eller på besøk hos bedrifter, museer og andre læringsarenaer. Det er viktig å understreke at uteskole ikke bare er en flytting av undervisningen utendørs, men en mulighet til å utvide læringen ved å trekke verden utenfor inn i undervisningen (Ringgaard, 2021). Tenk så heldige vi er som har uteskole som en naturlig del av elevenes hverdag! Forskning viser at tid ute i naturen gir en rekke positive effekter – både fysisk og psykisk.

Økt trivsel og motivasjon

Forskning fra prosjektet TEACHOUT viser at elever som deltar i uteskole opplever økt trivsel og sterkere indre motivasjon. De får dessuten flere nye venner og relasjoner enn elever som hovedsakelig er innendørs (Ringgaard, 2021). Dette viser at naturen og uteskole er viktige arenaer for sosial læring. Uteskole gir variasjon og praktiske erfaringer i skolehverdagen – noe som tydelig styrker elevenes motivasjon. Og nettopp trivsel og motivasjon er grunnleggende forutsetninger for læring.

Bedre fysisk og psykisk helse

Barn og unge møter i dag andre utfordringer enn for bare få år siden. Sosiale medier og prestasjonspress pekes ofte på som faktorer som kan påvirke mental helse negativt. Psykolog Trine Karsholt, omtalt i Canto Nielsens artikkel (2022), bruker naturen aktivt i sitt terapeutiske arbeid. Hun mener at vi i for stor grad har mistet kontakten med naturen, og at dette bidrar til mistrivsel.

Når vi oppholder oss utendørs, får nervesystemet ro, stresshormoner reduseres, og vi får mulighet til «bare å være». Tallrike studier viser at naturen gir betydelige gevinster for den psykiske helsen, og kan bidra til å redusere symptomer på depresjon, stress og angst (Nielsen, 2022).

Som skole har vi et overordnet mål: å ruste elevene til å møte dagens og morgendagens samfunn. Den psykiske styrken som naturen kan bidra til, er avgjørende for å bygge robuste barn og unge. Samtidig øker uteskole elevenes fysiske aktivitetsnivå – og fysisk aktivitet har igjen en dokumentert positiv innvirkning på den psykiske helsen.

Nærhet til naturen gir ansvarsfølelse

Et annet viktig aspekt er at når elever tilbringer mer tid ute, utvikler de også en sterkere tilknytning til naturen. Dette skaper grobunn for økt ansvarsfølelse og vilje til å ta vare på den (Nielsen, 2022). Med økt kunnskap og nærhet til naturen vokser også engasjementet for miljø, klima og bærekraft – viktige kjerneelementer i LK20 og avgjørende for kommende generasjoner.

Som nasjon har Norge en sterk friluftstradisjon. Derfor er det ekstra viktig at vi ikke mister den lokale kunnskapen og erfaringen som tidligere generasjoner tok som en selvfølge, men som dagens samfunn risikerer å koble seg fra.

Læringseffekt og skoleprestasjoner

TEACHOUT-prosjektet viste også at elever med uteskole lærte minst like mye som ved tradisjonell undervisning. Faktisk scoret de jevnlig på enkelte områder noe høyere – for eksempel på lesetester (Ringgaard, 2021).

Forskere ved SLU (Sveriges landbruksuniversitet) har på sin side dokumentert at uteskole kan øke skoleprestasjoner ved å styrke elevenes konsentrasjon og arbeidsminne (SLU, 2020). Når klasserommet flyttes ut, aktiveres dessuten alle sansene, og læringen får et mer helhetlig preg.

Derfor tror vi på uteskole

Uteskole gir mer enn variasjon i undervisningen – det bidrar til bedre helse, sterkere fellesskap, økt motivasjon og dypere læring. Samtidig gir det barn og unge en verdifull tilknytning til naturen, som kan være med på å forme ansvarlige og bærekraftige borgere for fremtiden.

Uteskole er ikke bare et alternativ – det er en berikelse av elevenes skolehverdag.

bottom of page