Gratulerer Oppdal og Rennebu

Updated: Jan 8, 2019

Det blir idrettsungdomsskole i Oppdal. I dag kom den endelige godkjennelsen fra Utdanningsdirektoratet, og Vollan idrettsungdomsskole blir en av få skoler her i landet som tilbyr ungdommer et grunnskoletilbud kombinert med idrett. Oppstart høsten 2019. Opptak av elever starter umiddelbart, og søknadsskjema finner du her på vår hjemmeside.

I Oppdal er det et aktivt idretts- og friluftsmiljø. Det er stor bredde i tilbudet, alt fra dans, fotball, alpint, friidrett og curling til skyting for å nevne noe. Nærmiljøet med skog, fjell og vann innbyr til friluftsliv. Det finnes aktører i kommunen som tilbyr mer enn bare tradisjonelle idretter. Eksempel er rafting, juving, fjellklatring og stisykling. Vi ønsker å gi ungdom et innblikk i dette mangfoldet, og skape lyst til å engasjere seg i lokalt idretts- og friluftsliv.

Motivasjon

Fysisk aktivitet fremmer god helse og kan medvirke til større motivasjon for å lære. Motiverte elever holder ut lenger, er nysgjerrige og viser evne til å arbeide målrettet.

Vårt mål er at skolen skal være for elever som er motivert både for idrett og læring, og som har plass både for den som vil satse høyt innen for sin idrett og for eleven som bare ønsker mer fysisk aktivitet i skolehverdagen.

Det er en tydelig trend at naturlig, daglig fysisk aktivitet blant barn og unge har avtatt de siste tiårene. Den digitale utviklingen, bosettingsmønster og transportbehov, gjør at barn og ungdom i langt mindre grad får den naturlige bevegelseserfaringen som man fikk tidligere. Det er veldokumentert at regelmessig fysisk aktivitet er nødvendig for normal vekst og utvikling og god helse blant barn og unge. Fysisk aktivitet har positiv effekt på psykisk helse, konsentrasjon og læring. Lystbetont fysisk aktivitet i ungdomsårene legger grunnlag for livslang bevegelsesglede.

Daglig trening

Helsedirektoratet anbefaler at ungdom i alderen 13-17 år bør være fysisk aktive minst 60 minutter hver dag. Aktiviteten bør være variert, allsidig og av moderat eller høy intensitet. Minst tre ganger i uka bør aktiviteten være med høy intensitet, og inkludere aktiviteter som gir økt muskelstyrke og styrket skjelett.

Vollan idrettsungdomsskole skal ikke spesialisere seg på en type idrett, men skal favne bredden. De daglige treningsøktene ved skolen vil i all hovedsak være basistrening som er nyttig for all idrett.

Vil du vite mer om dette unike tilbudet, så nøl ikke med å ta kontakt med skolen for mer informasjon. Vi gleder oss til å høre fra deg!