Julemesse på Vollan skole

Det nærmer seg tid for den tradisjonsrike julemessen på Vollan skole. Foreldregruppen omtaler den som "høstens vakreste eventyr", noe som også rektor Kjetil Lorentzen ved Vollan skole er helt enig i. Han blir både stolt og rørt over det store arbeidet som foreldregruppen gjør for elevene år etter år. Årets julemesse på Vollan skole onsdag 29.november 2022 kl.16.30-20.00.

Julemessa er skoledag for elevene, og vi gleder oss nok en gang til å åpne skolen for besøkende! For den som kommer innom vil det bli mulighet til å kjøpe seg god hjemmelaget mat, før elevene skal ha underholdning. Elevene er kreative og har hatt mange ideer om hva de kunne tenke seg å underholde med, men har fått 30 min til disposisjon. Det er kjedelig når de mest av alt kunne tenkt seg å ha en hel kveld med masse artige innslag som skal settes oss i julestemning.

Etter at elevene har bidratt med underholdt, åpner selve julemessen. Her blir det gode muligheter til å kjøpe kaffe og kaker, sikre seg god og tradisjonsrik julebakst, nydelige pepperkakehus, en rekke gevinster fra åresalget, samt diverse handarbeid. Et detaljert program kommer lengre ned i artikkelen.

Annethvert år reiser elevene på 9. og 10. trinn på tur til Tyskland og Polen gjennom Aktive Fredsreiser. Det er en tradisjonsrik ukestur, hvor elevene får høre og lære om andre verdenskrig, hvor man får minnes og hvor man har fokus på vennskap og respekt. Det er også en tur med mange kulturelle innslag, samt lek og moro. Dette er på mange måter en dannelse reise, hvor man lærer med hele kroppen. Dette er et spesielt tilbud som vi gir på Vollan skole, og som er mulig takket være en aktiv foreldregruppe! Dette skoleåret har Vollan skole meldt på 18 elever og fem voksne til denne turen, og det medfører selvsagt en del kostnader som overskudd fra julemessen dekker.

Program for julemessen

Kl. 16.30: Julemessa åpner med matsalg i gymsalen.

Kl. 17.00: Rektor har ordet. Julemessa åpner med underholdning av elevene.

Kl. 17.30: Salg av bakst og julevarer åpner, første åreomgang starter i gymsalen.

Andre og tredje runde med åresalg – fortløpende trekning.

Kl. 20.00: Kaffesalg og salg av varer går mot slutten.

Vel møtt!