Nå er det mulig å søke plass på idrettsungdomsskolen

Updated: Apr 1, 2019

Dette er en unik mulighet for ungdom i Oppdal og Rennebu til å kombinere idrett og skole. Er du ung idrettsutøver eller bare liker du å være fysisk aktiv? Ved Vollan idrettsungdomsskole kan du utvikle deg både fysisk og faglig i et sosialt godt skolemiljø. Søkeportalen er nå åpen.

Fra og med skoleåret 2019/20 er vi en profilskole med særlig godkjenning for å drive med idrett og fysisk aktivitet, noe som gjør at vi har minst en time idrett på timeplanen hver dag. Vi vil vektlegge høy kvalitet på idrettstilbudet vårt, samtidig har vi fullt fokus på faglig utvikling, samhold og tilhørighet.

I samarbeid med blant annet Opplev Oppdal og lokale idrettsklubber vil elevene få være med på fjellklatring, juving, stisykling, kanopadling, rafting, snøscooterkjøring og ulike lagidretter i løpet av skoleåret.

Hva er en idrettsungdomsskole?

På idrettsungdomsskolen får fysisk aktivitet mer fokus i skolehverdagen. Vi skal selvfølgelig beholde alle de obligatoriske fagene, men skal også bruke mer tid til aktivitet, idrett, lek og turer i skolehverdagen.

Organisering

• Flere skoletimer med fysisk aktivitet.

• Heldags skoletur hver tredje uke.

• Tilrettelagt for fysisk aktivitet gjennom skoledagen.

• Sunt kosthold og helse i fokus.

• Valgfag friluftsliv og idrett.

• Treningsopphold underveis i skoleåret.

• Aktiviteter tilpasset sesong og natur.

Årsplan

· Høst: «Høyt og bratt». Stisykling, klatring og juving

· Vinter: «Snø og fjell». Ski, alpint og snøscooterkjøring

· Vår: «Vann og vidde». Friluftsliv, kanopadling, rafting og svømming

I valgfag friluftsliv og idrett vil det bli blant annet bli våpenopplæring, skytetrening og jaktturer.

Søknadsfrist: 5. mai 2019.

Til søknadsskjema, klikk her: https://www.vollanskole.no/soknad