Velkommen til et nytt skoleår

De siste dagene før elevene begynner på skolen er hektiske. Det er mye som skal på plass for å sikre en god start. Men nå begynner vi å bli klare, og vi gleder oss til å se hver enkelt elev. Jeg tror at noen elever har litt "sommerfugler i magen", og det har kanskje vi også. Vi er spente. Vi har dette skoleåret styrket staben med to personer. Det er Karoline Dale Bogstad og Vilde Rise. I tillegg har vi Marte Astad som skal være lærling hos oss i år.

Dette skoleåret begynner 43 elever på skolen, og det er gledelig. Som rektor må jeg likevel uttrykke en bekymring for framtiden, dersom vi ikke klarer å rekruttere flere skolestartere til neste år. Da har vi en stor avgangsklasse som vil gå ut, og vi må må få til en "ettervekst". Vi har god plass både ute og inne, og vi har dedikerte og dyktige ansatte som hver dag strekker seg "litt ekstra" for å yte for den enkelte elev. Vi har god og variert undervisning, som vi stadig forsøker å utvikle i fellesskap, for å legge til rette for trivsel og mestring! Vi er glade for å kunne tilby alle trinn moderne og oppdaterte digitale læreverk. Jeg ønsker å tro at elevtallet hadde vært bedre dersom folk hadde kjent oss litt bedre og hadde våget å ta et annerledes og kanskje et "litt modigere valg". Jeg tror nemlig at de aller fleste foreldre innerst inne ønsker et skolemiljø som er oversiktlig og trygt, og som satser mye på uteliv og folkehelse for elevene. Det er noe som heter "smådriftsfordeler", som det snakkes for lite om! Disse fordelene vil vi forsøke å benytte så godt vi kan, og med den herlige gjengen med kollegaer, tror jeg vi skal få til mye sammen!

I begynnelsen av skoleåret skal vi bruke tid på å bygge trivsel og et godt skolemiljø. Det betyr at det blir turer i nærområdet, hvor vi legger til rette for felles opplevelser og knytte bånd. Det tror jeg vil bli fint. Vi ser også fram til å samarbeide med foreldregruppen, med mål om en best mulig skolehverdag for hver enkelt elev. Særlig vil jeg ønske nye elever og foreldre velkommen inn i vårt fellesskap. I vår fikk vi et utvidet "klasserom" gjennom oppsett av en ny gapahuk. Skjønt ordet gapahuk ikke er dekkende. Det er et flott byggverk, som vi gleder oss til å ta i bruk.

Så til deg som lurer litt på hvordan vi driver skole på Vollan... Stikk innom på besøk, så vil vi gjerne fortelle deg om hvordan vi jobber med skole og vi kan vise deg rundt på området.

Rektor Kjetil